مطالعات علمی در نقش ژل رویال در درمان کبد چرب

 

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ژل رویال می تواند ماده ای موثر برای درمان کبد چرب باشد. همچنین خواص ژل رویال برای پیشگیری از بروز کبد چرب نیز قابل توجه گزارش می شود


کبد چرب به عنوان یکی از معضلات جدی در دنیای معاصر شناخته می شود. این روزهایی که همه به فکر ابتلا یا عدم ابتلا به کرونا هستیم، بد نیست بدانیم که بسیاری از ما بدون انکه اطلاع داشته باشیم، به کبد چرب مبتلا شده ایم. نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به دلیل اینکه کمتر سونوگرافی عمومی کبد انجام می شود، در شرایط حادی که آنزیم های کبدی در شرایط بسیار بدی قرار گرفته اند، متوجه ابتلا به کبد چرب می شویم که درمان آن را سخت می کند. یکی از ویژگی های مهم درمان کبد چرب این است که حتی پزشکان طب نوین نیز بر این باروند که این عارضه تنها با مواد طبیعی درمان می شود. ژل رویال یکی از این مواد طبیعی است.
ژل رویال یا شاه انگبین به عنوان ماده ای شناخته می شود که می تواند برای درمان بیماری کبد چرب موثر واقع شود. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده است. این تحقیقات نشان می دهند که نمی توانیم به سادگی از خواص ژل رویال برای درمان کبد چرب عبور کنیم و باید به این ماده به عنوان داروی طبیعی کبد چرب نگاه شود.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به برخی از مطالعات اخیر در مورد اثرگذاری ژل رویال بر روی درمان کبد چرب به صورت خلاصه بپردازیم. مطالعه این نکات می تواند به شما برای تصمیم گیری در مورد استفاده از ژل رویال برای درمان کبد چرب، کمک کند. سعی کرده ایم تا جای ممکن مطالب ارائه شده را ساده سازی کنیم. شاید بد نباشد قبل از مصرف ژل رویال این اطلاعات را نیز داشته باشید.

چرا ژل رویال برای درمان کبد چرب تجویز می شود؟
ژل رویال ماده ای با خواص ناشناخته است. با این حال تحقیقات زیادی بر روی این ماده انجام شده که نشان دهنده این است که این ماده از کبد محافظت می کند. در نتیجه در درجه اول استفاده از ژل رویال می تواند یک راهکار پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز کبد چرب باشد. علاوه بر این مطالعات نشان می دهند که ژل رویال به صورت ویژه بر روی درمان کبد چرب نیز فعالیت دارد. در ادامه به دو مورد از مطالعات اخیر بر روی درمان کبد چرب با کمک ژل رویال اشاره می کنیم

درمان کبد چرب در سن یائسگی
بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در زنان یائسه شیوع بالایی دارد و با مقاومت به انسولین، چاقی و عوارض جانبی دیگر همراه است. ژل رویال یک ماده طبیعی پرخاصیت برای دوران یائسگی به شمار می رود که اثرات ویژه ای نیز بر روی مشکلات کبد چرب در این دوران ایفا می کند. خوشبختانه در این زمینه تحقیق و مطالعه علمی معتبری انجام شده است.
در حال حاضر ، هیچ روش درمانی علمی دقیق برای درمان کبد چرب وجود ندارد. اگرچه هورمون درمانی یکی از روش های مهار کبد چرب در بانوان یائسه است؛ اما این امر باعث ایجاد عوارض جانبی غیرمنتظره می شود. اثر محافظتی ژل رویال و مکانیسم های اساسی آن برای درمان کبد چرب، موضوعی است که باعث شده مطالعاتی بر روی این موضوع در سطح آزمایشگاه انجام شود.
در یک مطالعه علمی اثرات مصرف ژل رویال در دورزهای 150، 300 و 450 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته بر روی موش هایی که به این بیماری مبتلا بودند انجام شد. براساس نتایج، ژل رویال باعث کاهش درجه اضطراب، برخی عوامل تشدید کننده کبد چرب و همچنین کاهش استاتوز کبدی و آسیب کبدی در موش های صحرایی شد. علاوه بر این، اثرات محافظتی ژل رویال که وابسته به خواص آنتی اکسیدانی آن است، اثرات مثبتی بر روی تنظیم آنزیم های کبدی از خود نشان داده است.
در این مطالعه نشان داده شد که مصرف ژل رویال سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی کبدی را تقویت می کند. درمجموع، یافته های این مطالعه نشان می دهد که ژل رویال ممکن است یک عامل امیدوارکننده برای درمان کبد چرب غیرالکلی باشد. به نظر می رسد تاثیر ژل رویال بر روی هورمون استروژن عاملی برای خواص این ماده برای درمان کبد چرب است.

کاربرد ژل رویال برای درمان کبد چرب ناشی از مصرف استامینوفن
شاید برایتان جالب باشد که یکی از عوامل تحقیق شده در مورد علت بروز کبد چرب، مصرف بیش از اندازه استامینوفن یا پاراستامول است. این ماده اثرات جبران ناپذیری بر روی کبد می گذارد. با این حال ژل رویال راهکار درمانی موثری در این زمینه محسوب می شود.
در یک مطالعه با هدف بررسی اثر محافظتی ژل رویال در برابر آسیب کبدی ناشی از پاراستامول، 90 موش مورد آزمایش قرار گرفتند. این موش ها در 6 گروه مجزا دسته بندی شده، یکی از گروه ها جدا و 5 گروه دیگر با دوزهای مختلفی از ژل رویال تغذیه شده اند. این آزمایش در مدت یک هفته انجام شد و پس از این نتایج آن مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج آزمایش نشان داد که گروه های مصرف کننده ژل رویال در مقایسه با گروهی که از هیچ ژل رویالی استفاده نکرده بود، با افزایش میزان MDA کبد مواجه شد. از طرف دیگر، تغییرات معنی دار در پارامترهای بیوشیمیایی گروهی که دوز بیشتری از ژل رویال را مصرف کرده بودند مشاهده شد.
این مطالعه نشان داد که استفاده از ژل رویال به عنوان یک عامل محافظت کننده کبدی به مدت 7 روز در برابر آسیب کبدی ناشی از استامینوفن مقاومت کرده و می تواند کبد چرب ناشی از مصرف این دارو را برطرف کند یا میزان اختلال در آنزیم های کبدی را کاهش دهد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ژل رویال می تواند ماده ای موثر برای درمان کبد چرب باشد. همچنین خواص ژل رویال برای پیشگیری از بروز کبد چرب نیز قابل توجه گزارش می شود. به همین علت است که توصیه می شود تا جای ممکن این ماده را در برنامه غذایی خود قرار دهید. به ویژه برای درمان بیماری کبد چرب با گرید های 1 و 2 استفاده از ژل رویال اثرگذاری فوق العاده ای از خود نشان می دهد که به دو مورد در زمان یائسگی و مصرف استامینوفن در این مطلب اشاره کردیم.